کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: مقتل


آوردن امان نامه برای حضرت عباس علیه‌السلام

درباره : حضرت عباس علیه السلام
منبع : پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سیدالشهدا ص ۱۳۹

در عصر روز تاسوعا قبل از اينكه لشکریان عُمَرِبْنِ سَعد حمله را شروع كنند، شمر ملعون به خيمه‌هاي سیدالشهدا علیه‌السلام و يارانشان نزديك شد و حضرت عبّاس علیه‌السلام و سه برادر دیگرشان را با عنوان « اي خواهرزادگان[1]» صدا زد. ابتدا جوابش را ندادند و امام علیه‌السلام فرمودند: أَجِيبُوهُ وَ إِنْ كَانَ فَاسِقاً فَإِنَّهُ بَعْضُ أَخْوَالِكُم؛ « جواب او را به خاطر آشنایی‌كه داريد بدهيد، هر چند آدم فاسقي است[2]». حضرت عبّاس پاسخ دادند چه مي‌خواهي و شمر گفت شما در امان هستيد؛ خودتان را به خاطر برادرتان به كشتن ندهيد؛ بياييد از يزيد اطاعت كنيد.


قمر منیر بنی‌هاشم فرياد برآوردند: تَبَّتْ يَدَاكَ وَ لُعِنَ مَا جِئْتَ بِهِ مِنْ أَمَانِكَ يَا عَدُوَّ اللَّهِ؛ دستت بريده باد! امان نامه بدی براي ما آوردي اي دشمن خدا ! أَتَأْمُرُنَا أَنْ نَتْرُكَ أَخَانَا وَ سَيِّدَنَا الْحُسَيْنَ بْنَ فَاطِمَةَ وَ نَدْخُلَ فِي طَاعَةِ اللُّعَنَاءِ وَ أَوْلَادِ اللُّعَنَاء؛[3] آيا برادر و آقايمان حسين پسر فاطمه سلام‌الله‌علیها را رها كنيم و خود را در اطاعت ملعونان و فرزندان ملعونان قرار دهيم! شمر از شنيدن اين پاسخ دندان شكن سر شكسته و خجل به سمت لشکريان عُمَرِبْنِ سَعد برگشت.[4] به گزارش دیگری، امان‌نامه توسط عَبدالله بْنِ اَبی‌محل از ابن‌زیاد طلب و گرفته شد و توسط غلامش به کربلا آورده شد؛ ولیکن پسران امّ البنین آن را قبول نکردند.[5]

شاید شما هم روضه‌های سخنان امام علیه‌السلام با حضرت عبّاس بعد از امان‌نامه را شنیده‌اید که اگر می‌خواهی بروی برو ... یا سخنان حضرت زینب سلام‌الله‌علیها با حضرت عبّاس در این خصوص را شنیده باشید؛ ولی در هیچ یک از مآخذ ما چنین گفته‌هایی نیامده از همین رو در صفحه ۱۶۶ تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین نوشته شده این موضوع صحّت ندارد و از تحریفات عاشوراست.

 

[1]. شمر با فرزندان امّ‌البنین هیچ قرابتی ونسبتی نداشت وتنها به این دلیل آن‌ها را خواهرزادگان خطاب کرد که آن ملعون با امّ‌البنین  ـ مادر حضرت عباس ـ  هر دو از یک قبیله بودند و مردان یک قبیله، زنان قبیله را همچون خواهر خود می‌دانستند.

[2]. این جمله امام فقط در لهوف، منتهی الآمال، نفس المهموم، مقتل امام حسین، ناسخ التّواریخ آمده است.

[3] . جواب حضرت عباس به شمر در کتب ارشاد، الفُتوح، الکامل فی‌التاریخ ،تاریخ الامم والملوک، اَنْسابُ الاَشْراف، جلاءالعیون، اَلْمُنْتَظَمْ، تَذْکِرَةُ الْخَواص، مقتل خوارزمی، بحارالأنوار، قمقام، کبریت احمر و مقتل جامع مختصر از متن حاضر آمده است.

[4]. تاریخ الامم والملوک ۵/۴۱۶؛ الارشاد۲/۱۳۱؛ اَنْسابُ الاَشْراف۳/۳۹۱؛ الفُتوح  ۵/۹۴؛ اللهوف ۷۹؛ مقتل خوارزمی ۱/۳۴۹؛ الکامل فی‌التاریخ۱۱/۱۶۲؛ مُثیرُالأحْزان ۲۰۴؛ اَلْمُنْتَظَمْ ۵/۳۲۷؛  تَذْکِرَةُ الْخَواص ۳۳۴؛ جلاءالعیون ۵۴۹ ؛ بحارالأنوار۴۴/۳۹۱؛ منتهی الآمال۴۰۲؛ مقتل امام حسین۱۱۱؛  نفس المهموم ۱۹۸و۲۹۰؛ منتخب التّواریخ ۲۰۷؛ کبریت احمر ۱۵۸؛ مقتل مقرّم ۱۵۳؛ ناسخ التّواریخ ۳۸۹؛ دمعة الساکبه ۵۳۴؛ قمقام۳۸۰؛ مقتل جامع ۱/۷۱۸. توضیحات: در مُثیرُالاَحزان موضوع امان نامه شمردر صبح عاشورا ذکر شده است.

[5]. الفُتوح ۵/۹۳؛ تاریخ الامم والملوک ۵/۴۱۵؛ الکامل فی‌التاریخ ۱۱/۱۶۱؛ مَقْتَل خوارزمی ۱/۳۴۸؛ تَذْکِرَةُ الْخَواص ۳۳۴؛ نفس المهموم ۱۹۸؛ قمقام ۲۷۸؛ وقایع الأیام ۲۶۳؛ مقتل امام حسین ۱۱۳؛ مقتل جامع ۱/۷۱۶.